Omdat de klant centraal staat

Facebook Marketing

 

Dat je Facebook ook zakelijk in kunt zetten is inmiddels wel bekend maar over het HOE betsaan nog veel misverstanden. We denken al snel dat we het zelf wel kunnen omdat we Facebook immers dagelijks gebruiken voor onze privécontacten. Maar wanneer je zakelijk succesvol wilt zijn op Facebook is het zaak dat je juist hier een jouw Marketing Strategie op toepast.

Facebook, you either hate it or you love it

Facebook is niet meer weg te denken uit ons leven. Ondanks de vele tegenstanders heeft Facebook zich een weg gebaand in de eindeloze levens van gebruikers. Facebook is wellicht het meest laagdrempelige Social Media Platform. Het is gemakkelijk in het gebruik. Jong en oud maakt er gebruik van. Het maakt het delen van een status inclusief foto’s en video’s erg aantrekkelijk.

Facebook kent een aantal varianten:

  • Het persoonlijke profiel
  • De groepen
  • De pagina’s

Een persoonlijk profiel voor de ‘personal branding’

De eerste heeft als belangrijkste doel het bieden van een online plek om uzelf op een informele manier te profileren. Vergelijkbaar met de persoonlijke branding. U kunt er alles kwijt over uzelf als individu en bepaalt grotendeels zelf wie u toegang geeft tot uw profiel en uw tijdslijn. Er ontstaat zo een beeld van wie u bent, wat uw voorkeuren zijn, welke meningen u vertegenwoordigt en hoe u in het leven staat. En ook wanneer u in eerste instantie niet de intentie hebt Facebook zakelijk in te zetten wordt uw Facebook profiel veelal ook door zakelijke contacten bezocht om te zien of u wel bent wie u zegt te zijn. Het is dus zaak dat u ten alle tijden in lijn met uw visie en missie handelt.

Het delen van een gemeenschappelijke interesse

Naast het persoonlijke profiel zijn er de groepen in Facebook. In de groepen bundelen mensen met een gemeenschappelijke interesse zich. Zij delen er informatie, ervaringen en meningen over een heel specifiek onderwerp. Het idee erachter is dat hierover openlijk gediscussieerd wordt en het op die manier een verrijking vormt voor alle deelnemers. Helaas leidt dit geregeld tot schermutselingen. Toch raden wij zakelijke gebruikers aan om ook deze variant van Facebook serieus te overwegen. Door het wel of niet op een weloverwogen manier aanwezig te zijn binnen bepaalde groepen vestigt u elke keer de aandacht op uw bedrijf, dienst of product. U hebt hierdoor de gelegenheid om op een heel informele manier blijvende contacten met uw klanten op te bouwen. Gewoon thuis vanuit de luie stoel en zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. Maar let op… Dit werkt alleen in uw voordeel wanneer u hier bewust mee omgaat.

Pagina’s, de meest zakelijke vorm van Facebook gebruik

Tot slot zijn daar nog de Pagina’s. Pagina’s worden meer en meer vooral voor zakelijke doeleinden gebruikt. Het is het minst interactieve deel van Facebook maar tegelijkertijd kent het de meeste mogelijkheden om u als bedrijf te profileren. En dat niet alleen… er zijn steeds meer applicaties – de zogenaamde Apps – verkrijgbaar voor in een Facebook Pagina. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook Shop zodat bezoekers uw pagina niet meer af hoeven maar direct in Facebook kunnen bestellen. technisch kan het allemaal. De vraag is alleen, bent u er ook klaar voor?

Facebook Advertising, een goed alternatief voor Adwords

Een gevaarlijke uitspraak wellicht maar toch zit er een belangrijke kern van waarheid in. Facebook Advertising werkt grotendeels op dezelfde principes als het veel oudere en bekendere Adwords met het grote verschil dat het eenvoudiger is om u op de juiste doelgroep te richten en de kosten per click (PPC) over het algemeen veel goedkoper zijn. Wanneer u zich bedenkt dat uw doelgroepen zich op Facebook bevinden en zich bovendien reeds per interessegebied hebben gebundeld dan begrijpt u ook dat dat precies de plek is waar u zich met uw Online Marketing activiteiten zou moeten bevinden. Meer hierover vindt u onder andere op onze eigen Facebook Advertising Pagina.

Voor een adviesgesprek over Facebook Marketing belt u 06 29563450

 

Laat deze kans niet onbenut

De Missing Link

Heb je een goedlopend bedrijf maar blijft groei al een tijdje uit. Dan is dit waarschijnlijk de Missing Link: Customer Centric Marketing. Omdat klanten prima weten waar jouw groeimogelijkheden liggen maar je hen niet eerder bij jouw Marketing Strategie hebt betrokken.