Hoe krijg je meer volgers op Pinterest?

Social Media wordt een steeds belangrijker onderdeel van de Marketing Strategievan zowel kleine als grote bedrijven. Waarom? Omdat de doelgroep zich daar bevindt en daar bovendien veel meer openstaat om informatie te ontvangen. Sterker nog, afhankelijk van het platform waarvoor gekozen wordt, is de bereidheid om daadwerkelijk klant te worden via Social Media vele malen groter dan via de corporate website. Alleen, hoe zorg je nu voor meer relevante volgers op Pinterest?

Pinterest – Hèt platform waarop bezoekers klanten worden

Het eenvoudige feit dat de bereidheid om tot een aankoop over te gaan op Pinterest het grootst is (vele malen groter dan in bijvoorbeeld Facebook, Twitter etc.) maakt dat het loont om te investeren in een effectieve Pinterest Strategie. Alleen je kunt nog zo’n mooie pin maken, zonder volgers ben je nergens. Dit is dan ook meteen de meest gehoorde klacht: Het is zo moeilijk om meer volgers op Pinterest te krijgen.

20 Pinterest Tips waar jij direct mee aan de slag kunt

GLOBAL LEXIS | SEO Social Media, gespecialiseerd in SEO en Social Media zodat je het beste haalt uit beiden en bovendien de vindbaarheid in Social Media èn die van jouw website vergroot, heeft 20 tips verzameld waarmee jij direct aan de slag kunt.

1. Kijk regelmatig naar de statistieken van jouw Pinterest account. Daarin zie je welke Pins het het beste deden. Geef de gebruikers van Pinterest waar ze naar verlangen.

2. Vul de ‘description’ van jouw Pin in en gebruik daarbij ook keywords die veel gezocht worden. Sluit af met een Call-to-Action, het aansporen tot een vervolg actie.

3. Gebruik duidelijke bord titels. Zorg dat onmiddellijk duidelijk is waarover jouw borden gaan en gebruik belangrijke keywords in de naam.

Duidelijke SEO Pinterest Borden

4. Optimaliseer jouw gebruikersnaam. Ook hier zou je kunnen kiezen voor een belangrijk keyword. Maar je zou ook kunnen kiezen voor het promoten van jouw bedrijfsnaam. Zie: https://www.pinterest.com/globallexis/

5. Ook in het ‘Over jou’ deel van jouw profiel kun je veel kwijt over wie je bent en wat je doet met behulp van de belangrijkste keywords.

Over Jou Pinterest

6. Verifieer jouw website. Zorg ervoor dat Pinterest jouw website erkent als dé website die daadwerkelijk bij jouw account hoort. Dat doe je door een klein stukje script toe te voegen aan de site. Gegenereerd door Pinterest. Een Pin van een account met een geverifieerde website scoort hoger in de interene Pinterest Zoekmachine waardoor jij eerder gevonden wordt.

7. Je hebt waarschijnlijk veel meer volgers in andere platformen. Vraag aan deze volgers of ze jou ook in Pinterest willen volgen. Geef ook aan wat de voordelen en de verschillen zijn. Dit zal hen eerder over de streep trekken. Je vindt mij op Pinterest onder https://www.pinterest.com/globallexis/ Het wordt erg gewaardeerd wanneer je mij ook volgt.

8. Installeer de Pin it button bij jouw afbeeldingen in blogs en op jouw website. Het is een erg laagdrempelige manier om jouw bezoekers in te zetten als ambasadeur voor jouw werk.

9. Wanneer je een blog of een webshop hebt waarop je producten beschrijft, vraag dan de mogelijkheid aan om Rich Pins te plaatsen. Dit zijn uitgebreide Pins waaraan extra informatie is toegevoegd. Het helpt om van bezoekers klanten te maken. Zie https://developers.pinterest.com/rich_pins_overview/ voor meer informatie over Rich Pins.

10. Plaats de Volg op Pinterest knop op elke pagina van jouw website.

Volg ons op Pinterest

11. Pin geen Pins met een verwijzing naar een webpagina die niet meer bestaat. Hierdoor daal jij zelf in waarde. Dit geldt indirect ook voor Pins die verwijzen naar pagina’s met verouderde content. Controleer dus eerst de links.

12. Wanneer je de concurrent echt wilt verslaan in zoekmachines als Google maar ook in de zoekmachine van Pinterest, gebruik dan meer long-tail-keywords. Keywords die specifieker zijn in hun omschrijving. Juist in Pinterest valt hier nog een hoop winst mee te behalen.

13. Zorg dat je een blog hebt over een gerelateerd onderwerp. Gebruikers van Pinterest zijn voor een groot deel mensen die toekomstgericht plannen. Zij verzamelen Pins over een bepaald onderwerp om hier op een later tijdstip op terug te komen. De kans dat zij jouw blog zullen lezen op een willekeurig moment is dan ook relatief groot.

14. Besteed veel aandacht aan de nieuwste trends. 70% van de gebruikers van Pinterest zijn consumenten die een aankoop aan het plannen zijn. Zij zien Pinterest als een plek waar zij geïnformeerd worden over de nieuwste trends. Ook wanneer dit niet direct jouw doelgroep is kun je hier toch handig gebruik van maken door hen stapje voor stapje verder de salesfunnel in te laten zakken.

15. De beste manier om jouw Pins onder de aandacht te krijgen van eenspecifieke doelgroep is door je aan te sluiten bij groepsborden over een bepaald onderwerp. Zo wordt jouw Pin snel gezien door veel nieuwe mensen die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Zo is GLOBAL LEXIS | SEO Social Media in samenwerking met DylanDonia recent een groep gestart over SEO en Social Media: https://www.pinterest.com/dylandonia/social-media-seo/

Pinterest groep SEO

16. Besteed aandacht aan het visuele aspect van jouw Pin. Een handig hulpmiddel hierbij is bijvoorbeeld canva.com Hierop vindt je de optie tot het maken van een Pinterest Graphic op basis van jouw eigen afbeelding.

17. Wanneer het met behulp van deze tips nog niet werkt, vraag dan om hulp van een expert. Geef ook niet op. Dat Pinterest nog niet werkt voor jou wil niet zeggen dat Pinterest niet werkt. Het zegt je alleen dat jij nog niet weet hoe het werkt. Maar dat kun je leren. Loop je vast of heb je vragen stuur dan gerust een e-mail naar info@global-lexis.com

18. 80% van de Pinterest gebruikers doet dit op een mobiel apparaat. Een tablet of smartphone. Wanneer je hier bij het maken van jouw Pins rekening mee houdt is de kans op succes dus aanzienlijk groter.

19. Publiceer een hele hoop doe-het-zelf Pins. Deze worden erg hoog gewaardeerd en maken jou tot een autoriteit binnen jouw branche. Een goed voorbeeld is deze lijst met 20 tips. Zo is er vast ook voor jouw doelgroep een interessante lijst samen te stellen.

20. Geef een hele hoop GRATIS weg. Ben niet bang om veel weg te geven. Het is dé manier om vertrouwen te krijgen van jouw doelgroep. Wanneer ze eenmaal ervaren hebben hoeveel waarde jij hen geeft zullen ze terug blijven komen. Ook wanneer ze hier vervolgens voor moeten betalen. Maak hier dus gebruik van.

Het delen en verspreiden van dit bericht wordt bijzonder gewaardeerd

Heb je wat gehad aan deze 20 tips en ken je mensen die hier ook hun voordeel mee kunnen doen? Het delen en verspreiden van deze tips wordt erg gewaardeerd. Hetzelfde geldt overigens voor een (korte) reactie naar aanleiding van het lezen hiervan. Stuur mij ook gerust je vragen zodat we daar op een later tijdstip aandacht aan kunnen besteden. Dit kun je doen door een e-mail te sturen naar info@global-lexis.com