Weet jij wat bijna iedereen vergeet?

Weet jij wat bijna iedereen vergeet?

WEET JIJ WAT BIJNA IEDEREEN VERGEET?

Als we aan Marketing denken, denken we vaak aan een mooie website die goed vindbaar is, aangevuld met een strakke Facebook pagina en commerciële teksten die de lezer moet overtuigen om klant te worden. We vertellen wat we te bieden hebben en hoe de lezer klant kan worden, aangevuld met prachtige – of juist grappige – foto’s en misschien zelfs wel een video die we eerst op YouTube hebben gezet. Het liefst besteden we veel aandacht aan wie we zelf zijn en hoe we ertoe gekomen zijn te doen wat we doen. Onder het belang van Corporate Storytelling. En toch brengt al deze zogenaamde Online Marketing ons meestal niet wat we gehoopt hadden.

Is dat niet goed dan?

Ik zou liegen wanneer ik je vertelde dat dat niet goed was. Dat dat je niet enorm kan helpen in de goede richting en je tot een succesvol ondernemer kan maken. Deze website staat er vol mee. De tips en trucs die we in de volksmond Online Marketing zijn gaan noemen. Want laten we eerlijk zijn, het heeft vaak weinig met Marketing te maken. Marketing is heel veel meer dan een verzameling online communicatiemiddelen, sites, platforums en apps. Het is de brug die we slaan tussen de verkoper en de koper. Het moet mensen tot actie aanzetten. Maar belangrijker nog, het moet het ‘probleem’ van de koper oplossen.

Hoe klanten willen kopen

Het gaat erom dat je weet HOE jouw ideale klant wil kopen. Na 25 jaar ervaring als Marketeer is dat wat bijna altijd ontbreekt wanneer bedrijven hun Marketing vorm geven. Wanneer ze het zelf doen. Zonder inmenging van een, wat ik gemakshalve een klassieke marketeer noem. Ze schrijven teksten over wat zij zelf vinden van hun product of dienst, richten de website in op een manier die zij het mooist vinden en houden zich vooral bezig met het verkopen van wat zij willen verkopen op de manier dat zij het willen verkopen en vergeten zich af te vragen wat klanten willen kopen maar vooral HOE klanten willen kopen.

Wat klanten willen

Wanneer een klant iets wil kopen of een oplossing voor zijn ‘probleem’ zoekt zoekt hij al snel in Google. Daarbij negeert hij vaak de verkoop praatjes van de aanbieder maar scrollt door naar de referenties van bestaande klanten en is benieuwd of het voldoet aan de specificaties waar hij naar op zoek is. Pas dan staat hij open voor meer en wil vooral antwoord op de vragen die hij nog heeft. Vragen die zijn toegespitst op zijn persoonlijke situatie. Deze staan zelden tot nooit op de website. Hier vindt je vooral de generieke vragen die verkopers goed kunnen beantwoorden. Hun praatje sluit dus niet aan bij de behoefte van de klant.

Hoe lossen we dat op?

Het antwoord is simpel, de uitvoering helaas niet. We zullen tijd of budget moeten investeren in onze klant. In de ideale klant. Daarbij daag ik je uit anders erin te gaan staan:

  • Stop met verkopen maar onderzoek hoe je het aankoopproces voor jouw klant eenvoudiger en prettiger kunt maken
  • Los het verschil op tussen wat jouw klant wil en wat je te bieden hebt. Deze discrepantie maakt dat het verkoopproces vaak moeizaam verloopt.
  • Breng het gehele verkoopproces in kaart en ondersteun dit stapje voor stapje op de manier die bij jouw klant past
  • Pas dit toe in alle Marketing uitingen. Hier komen de Online Marketing tools weer in beeld.

Tijd voor actie: Klantonderzoek

Ik denk dat ik mijn punt wel heb gemaakt. Al die Marketing acties hebben pas zin als ze werkelijk aansluiten bij de behoefte van de klant. Daarvoor is gedegen klantonderzoek noodzakelijk. Sla je deze belangrijke stap over dan is de kans op succes klein en verloopt het verkoopproces moeizaam. Na 25 jaar werkzaam te zijn geweest als marketeer voor hele grote maar ook minder grote bedrijven kom ik tot de conclusie dat dit bijna altijd de missing link is. Is Online Marketing met al haar tools dus zinloos? Nee! Het zijn geweldige middelen om met de klant te communiceren maar als de inhoud van onze boodschap niet exact aansluit bij de antwoorden die de klant zoekt op de plek en de manier die bij hem aansluit, dan slaan we de plank mis en blijft het grote succes uit.

Stop met wat je nu aan Marketing doet

Voor sommigen komt het als een shock maar wanneer jij wilt groeien met jouw bedrijf, stop dan maar met al die Online en Offline Marketing acties. Je hoeft je niet meer af te vragen waar je de tijd vandaan gaat halen om alles bij te houden. Ook hoef je je niet meer druk te maken over de vindbaarheid in Google, nee het is nu eerst tijd om jouw tijd of budget te investeren in een uitgebreid klantonderzoek. Dat kun je zelf doen of uitbesteden. Jouw klanten weten immers HOE ze willen kopen en HOE ze door jouw aangesproken wensen te worden. Pas als je dat helder hebt hebben alle Online Marketing tools pas zin.

Eens doorpraten over hoe je een klantonderzoek doet? Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek

 

 

 

Waarom zou je Facebook voor jouw bedrijf gebruiken?

Waarom zou je Facebook voor jouw bedrijf gebruiken?

Facebook zakelijk inzetten of niet?

Het meest voor de hand liggend antwoord is JA want het is een uniek platform waarmee je gemakkelijk communiceert met jouw fans, jouw klanten en jouw potentiële klanten. Of terwijl, jouw doelgroep. Één van de belangrijkste pijlers binnen elke Marketing Strategie. Ze willen meer weten over jouw aanbod en ze zijn bereid om deel te nemen aan een discussie hierover en Facebook stelt je in gelegenheid dit te doen.

Van monoloog naar dialoog

Veel andere marketingkanalen daarentegen gaan uit van éénrichtingsverkeer. Ze bieden je enkel de mogelijkheid om jouw boodschap te verkondigen. Vergelijkbaar met de klassieke marketingkanalen uit de tijd dat er nog geen internet was. De zogenaamde pushmarketing.

Bereik snel een heel groot publiek

De kracht zit hem er bovendien in dat dit niet alleen door henzelf gelezen wordt maar ook door een groot deel van hun contacten. Wat jij promoot wordt zo als een olievlek verspreid onder mensen die jij anders niet zou bereiken.

Facebook GLOBAL LEXIS Online Marketing 2

Branding was nog nooit zo eenvoudig

Uit onderzoek blijkt dat de meeste Facebookgebruikers elke dag minimaal één keer op Facebook kijken. De meeste gebruikers zelfs veel vaker. Je houdt zo dus een kort lijntje en wordt in de gelegenheid gesteld om jouw aanbod met grote regelmaat onder de aandacht van jouw doelgroep te brengen. Voor je het weet is jouw nieuwe merk een bekend merk en weet iedereen waar je voor staat.

Van korte termijn tot lange termijn klanten

Het betekent dat we in één klap Short Sales en Long Sales toepassen. We bereiken potentiële klanten die maar een klein duwtje nodig hebben om klant te worden én potentiële klanten die veel langer de tijd nodig hebben om tot een aankoop over te gaan. Die pas na een langere investering van de aanbieder daadwerkelijk klant worden.

Gratis of betaald online adverteren

Moest je in het offline tijdperk een week van te voren jouw kopij aanleveren bij de uitgeverij van bijvoorbeeld lokale huis aan huis bladen en waren de kosten vaak erg hoog, nu bepaal jij zelf of je gratis of betaald wilt adverteren. De mogelijkheden zijn legio en je bepaalt zelf hoeveel je wilt investeren en over welke termijn.

Toespitsen op een specifieke doelgroep

Het voordeel van betaald adverteren in Facebook is dat je gemakkelijk zelf jouw doelgroep kunt bepalen. Je kunt namelijk zelf aan geven aan wie je jouw advertentie wilt laten zien. Zo kun je er onder andere voor kiezen dat hij getoond wordt aan iedereen die jouw Facebook Pagina heeft bezocht, je kunt de leeftijd, de locaties en de interesses van jouw doelgroep opgeven. Je zou er dus voor kunnen kiezen meerdere advertenties aan te maken, afgestemd op de ‘gevoeligheden’ van de doelgroep. Bijvoorbeeld door de afbeelding die je gebruikt aan te passen aan de leeftijd van de ontvanger zodat deze zich er het meest in herkent.

Certified Spotler / MailPlus Partner

Certified Spotler / MailPlus Partner

Nu gecertificeerd partner van Spotler en MailPlus

De meest succesvolle vorm van E-MailMarketing

GLOBAL LEXIS Online Marketing is nu officieel gecertificeerd partner van Spotler en MailPlus. Dé E-MailMarketing Provider voor iedereen die serieus met nieuwsbrieven en e-mailcampagnes aan de slag wil. Met deze samenwerking tillen wij de marketing van onze klanten naar een hoger niveau. Door E-Mailcampagnes verder te professionaliseren en te koppelen aan de overige Online Marketing activiteiten neemt de waarde van elk onderdeel zienderogen toe.

Voor e-mails, nieuwsbrieven etc. die converteren

Stuur je regelmatig e-mails, nieuwsbrieven of inschrijfformulieren en wil je hier veel meer uithalen? Neem dan eens contact met ons op. Wij leggen je graag uit hoe jij meer respons kunt halen uit jouw mailings. Hoe je jouw e-mails beter afstemt op de behoefte van jouw ontvanger en hoe je van hen ook daadwerkelijk klanten maakt.

Bel ons op 06 29563450 of stuur een e-mail naar info@global-lexis.com

Copyright: Tekst met Auteursrecht

Copyright: Tekst met Auteursrecht

Op zoek naar een Freelance Tekstschrijver? Kijk bij www.freelancetekstschrijver.nl

Copyright op tekst. Hoe zit het nu echt?

Copyright en AuteursrechtJe kent het wel, je hebt eindelijk een nieuwe website. Nu de tekst nog. Veel bedrijven kiezen er voor om de tekst zelf te schrijven. Behalve dat het lang niet zo eenvoudig is als het lijkt om een tekst te schrijven die ook daadwerkelijk klanten oplevert, is er nog een fenomeen dat ons hindert. SEO specialisten noemen het Duplicate Content, tekstschrijvers beroepen zich op hun auteursrecht. Of terwijl, je mag niet zomaar de tekst overnemen van een ander. Op nagenoeg elke tekst berust het auteursrecht. Maar wat mogen we nu wel en wat mogen we zeker niet? Zeker wanneer je over een onderwerp schrijft waarvoor je informatie van derden toevoegt om het aantrekkelijk en begrijpelijk te maken is het goed om te weten wat het Copyright nu eigenlijk inhoudt.

Waneer is het auteursrecht van toepassing?

Er gaan veel verhalen de rondte over wat nu wordt bedoeld met het auteursrecht en wanneer het van toepassing is. De wet is daar heel duidelijk over:

  • Op creatieve aaneenrijging van woorden berust het auteursrecht
  • Het herhalen of kopiëren van feiten is vrij – Dat mag wel

De creatieve aaneenrijging van woorden is bepalend

Maar wat wordt hier nu precies mee bedoeld? Wanneer je een tekst van een andere website kopieert en deze op jouw eigen website plaatst ben je strafbaar. De belangrijkste reden hiervoor is dat je de creatieve aaneenrijging van de woorden die de ander heeft gebruikt letterlijk of nagenoeg letterlijk overneemt. Je zou dus kunnen zeggen, het auteursrecht berust niet op het gebruik van de specifieke woorden maar meer op de manier waarop je dat doet. Zoals ik in deze tekst feitelijk geen informatie geef en geen woorden gebruik die niet al eerder door anderen in een vergelijkbare context zijn gebruikt, zo mag jij dat ook doen bij het onderwerp waarover jij schrijft. Als je er maar, net als ik, voor zorgt dat de manier van presenteren, de manier van aan en door elkaar gebruiken van woorden maar uniek is en op een creatieve manier is toegepast zoals alleen jij dat hebt gedaan.

Het overnemen van feiten mag wel

Betekent het dan dat je wel heel erg wordt belemmerd in het schrijven van teksten waarover al heel vaak is geschreven? Zeker wanneer de informatie die erin staat nagenoeg hetzelfde is als bij een ander en er binnen een bepaalde branche stijlregels bestaan zodat deze creatieve aaneenrijging al snel op elkaar lijkt. Nee, dat valt reuze mee. Wat ik hier vertel is al vele malen eerder uiteengezet – al is het merendeel van de mensen nog steeds niet goed op de hoogte – het sausje wat ik gebruik om het jullie uit te leggen is uniek. Daar komt bij dat de feiten die ik vermeld, zoals de beschrijving van het auteursrecht zelf, niemands eigendom is en dus vrij gebruikt mag worden. Iedereen mag feiten van een ander hergebruiken. Het doen van onderzoek naar feiten en deze omzetten in een mooi, eigen verhaal mag dus. Je mag dus feiten uit een krant halen en hier een eigen tekst bij schrijven. Zolang je maar geen gebruik maakt van de creativiteit van de ander.

Wanneer het niet creatief is mag je het overnemen

Stel dat iemand ergens op een website een opsomming van feiten doet, zonder deze op een aantrekkelijke manier aan elkaar te schrijven. Denk aan een willekeurig weerbericht bijvoorbeeld, of een overzicht van de AEX, dan mag je deze dus letterlijk overnemen en in zijn geheel kopiëren. Voor mij als professioneel commercieel tekstschrijver is het heel belangrijk om goed helder te hebben wanneer iets wel of niet de wet op auteursrecht, het copyright, overschrijdt. Misschien wel juist omdat ik veelal voor een ander schrijf. Stel dat ik gevraagd ben een website te vullen over autoraces, iets waar ik weinig tot niets vanaf weet, dan kijk ik altijd wat anderen erover schrijven. Het is dan aan mij om deze informatie op een veilige manier anders te verpakken en waar mogelijk te voorzien van eigen aanvullende informatie.

Copyright of Auteursrecht en SEO

Wanneer ik niet alleen gevraagd ben de website van een bedrijf van content, inhoud, te voorzien maar ik ook de taak heb om te zorgen voor betere vindbaarheid dan wordt het al weer een stuk ingewikkelder. Als SEO Tekstschrijver heb ik namelijk drie doelgroepen:

  • Ik schrijf zodanig dat de lezer geneigd is klant te worden – Het commercieel tekstschrijven
  • Ik schrijf op een manier dat Google begrijpt waar het over gaat en besluit de pagina een goede positie te geven in de zoekresultaten – Het SEO Tekstschrijven
  • Ik schrijf een tekst waarin mijn klant zich herkent en dat waar hij voor staat goed naar buiten komt – Het toepassen van de Branding Strategie

Eigenlijk zeg ik hiermee al dat ik nooit genoegen kan nemen met het één op één overnemen van andermans tekst omdat ik hiermee deze drie doelstellingen nooit kan behalen. Maar er is nog een goede reden om dit niet te doen. Google straft het hergebruik van eerder gepubliceerde tekst (Duplicate Content) ongenadig hard af. Het meerdere keren gebruiken van eenzelfde tekst (Ook wanneer jij hiervan zelf de auteur bent) heeft een averechtse uitwerking op SEO – de vindbaarheid in Google. Dus zelfs al zou het niet in strijd zijn met het auteursrecht, wij raden het sterk af.

Bronvermelding maakt het niet legaal

De misvatting bestaat dat het vermelden van de bron maakt dat hergebruik wel is toegestaan. Helaas is dit niet het geval. Bronvermelding heeft geen invloed op het Copyright. Andersom is het niet meer zo dat het toevoegen van het Copyright symbool automatisch maakt dat het auteursrecht automatisch op jouw tekst van toepassing is. Tegelijkertijd betekent het ontbreken ervan niet dat er geen Copyright op berust. Dat is namelijk bij wet bepaald en over het wel of niet van toepassing zijn heb ik je net de belangrijkste regels gegeven.

Waarom klassieke boeken zo goedkoop zijn

Tot slot nog een leuk fenomeen. Ik ben niet alleen Anglist en Marketeer, ik ben ook nog afgestudeerd Boekwetenschapper. Iets wat mij altijd heeft geïntrigeerd was het vervallen van het auteursrecht. Als liefhebber van de Victoriaanse Engelse Literatuur (Dickens, Jane Austen etc.) heb ik daar zeker mijn voordeel gehad. Als jonge student kocht ik deze boeken vaak voor slechts 99 pence, herinner ik mij. Waarom deze boeken zo goedkoop waren? 70 jaar na de dood van een schrijver vervalt het auteursrecht. Deze hoeven dan niet langer te worden afgedragen.

Tot slot nog een waarschuwing

Het Copyright geldt niet alleen voor teksten. Ook het Intellectueel Eigendom is beschermd. Dat betekent wederom dat het creatieve brein wordt beschermd. Ook het hergebruik van andermans foto’s is beschermd. Dat laatste is voor een webbureau erg belangrijk. De boete gaat namelijk naar de gebruiker en niet naar de eigenaar van een website. Plaats jij als Content Manager de foto van een ander zonder hierover afspraken te maken en toestemming te verkrijgen, dan ben jij verantwoordelijk. Wij vragen onze klanten dan ook altijd om unieke foto’s aan te leveren. Wanneer deze er niet zijn dan bieden we aan een fotograaf te sturen, gespecialiseerd in het maken van bedrijfsfoto’s.

Voor meer over Copyright en Auteursrecht verwijzen wij graag naar Arnoud Engelfriet, Meester Ingenieur bij ICT-Jurist en ICT-Recht

Het delen van dit bericht mag. Kopiëren niet 😉 Dat hebben we net geleerd. Zorg in ieder geval dat je goed op de hoogte bent wanneer je teksten op internet plaatst. Houdt er ook rekening mee dat de regelgeving per land (en dus per taal) kan verschillen. Denk even goed na of SEO belangrijk voor je is en probeer zoveel mogelijk creatief en origineel te schrijven. Eventueel met gebruikmaking van de feiten waar een ander je op heeft geattendeerd.

Uitbesteden van het schrijven van teksten kan ook. Ik heb ruim 25 jaar ervaring en help je graag. Je mag mij direct bellen op 06 29563450. Een e-mail sturen naar info@global-lexis.com kan ook.

P.S.: Het delen van dit bericht wordt gewaardeerd

 

 

SEO Voice Search: De klantentrekker van 2017

SEO Voice Search: De klantentrekker van 2017

Meer klanten met SEO Voice Search? 

SEO Voice Search - Search by Voice

 

Ik schreef het vorige week al Google Voice Search, ook wel Search by Voice genoemd, gaat een steeds grotere rol innemen bij zoekmachines als Google. 50% van de jongeren en 41% van de volwassenen gebruikt het al. En het aantal gebruikers groeit nog steeds. Terwijl de Nederlandse versie al sinds 2010 in gebruik is.

Waarom Voice Search gebruiken?

Je zult je misschien afvragen wat het voordeel is van Google Search. Het antwoord is simpel:

  • Het is sneller
  • Je kunt het hands-free gebruiken
  • Je kunt er gemakkelijker bij multi-tasken
  • En… het is ook best cool 😉

Was Voice Search aanvankelijk alleen beschikbaar voor mobiele apparaten. Momenteel neemt juist het thuisgebruik flink toe. Dat is ondermeer te danken aan Amazon’s Alexa, de dienst achter Amazon’s Echo en Google’s Home. Jouw persoonlijke assistent die je dag in dag uit helpt. Of je nu wilt weten wat het weer wordt, een bepaald recept zoekt of juist een lekker nummer wilt luisteren. Je zoekt het snel en volledig hands-free. Het is bovendien geschikt voor de gehele familie. Van jong tot oud.

Search by Voice nu ook in Desktop versie

De stap van mobiel naar Echo of Home naar Desktop kon natuurlijk niet uitblijven. Waarom zou je een nieuw apparaat kopen wanneer het ook op jouw eigen desktop kan. Dat maakt het voor bedrijven ook meteen een heel stuk interessanter om te investeren in Google Voice want eerlijk is eerlijk, de doelgroep is zo in één klap vele malen groter. Nagenoeg iedereen heeft wel een laptop maar slechts een enkeling heeft een Echo of een Home. Sterker nog, de meeste mensen kennen het niet eens.

Eén op de 5 zoekvragen is Voice Search

Ik zal je een hele hoop statistieken besparen maar één belangrijk feit mag je niet missen. Eén op de 5 zoekopdrachten op een Android telefoon is een zoekopdracht op basis van Voice Search. Wanneer je hier even bij stil staat weet je ook dat dat er een hele hoop zijn en dat je dus een hele hoop nieuwe potentiële klanten mist wanneer je zelf niet mobiel vindbaar bent op deze manier. Dat moet je niet willen. Zeker wanneer je weet dat het relatief makkelijk te realiseren is. Juist omdat de meeste bedrijven hier nog niet klaar voor zijn. The law of being first, is hier dus vooralsnog van toepassing. Zorg er dus voor dat jij met jouw website bij deze Early Adoptors behoort.

Aan de slag met Google Voice Search Optimalisatie

SEO Voice Search

 

Vind je Zoekmachine Optimalisatie (SEO) al lastig en heb je de neiging om nu af te haken juist nu ik je ga uitleggen hoe Voice Search werkt? Niet doen! Voice Search is wellicht nog makkelijker juist omdat er nog relatief weinig concurrentie is.

Voice Search gaat over het natuurlijke taalgebruik van mensen

Wanneer we iets typen gebruiken we doorgaans een net iets ander taalgebruik dan wanneer we iets zeggen. Het is het verschil tussen schrijftaal en spreektaal. Dat geldt ook wanneer we ergens naar zoeken in Google. Daarnaast is het zo dat iets wat niet op de site staat niet gevonden wordt. Wanneer je hem dus enkel inricht voor schrijftaal en de specifieke woorden of gezegdes van spreektaal overslaat wordt je hierop dus niet of minder makkelijk gevonden. Het begint er dan ook mee dat jij je goed inleeft in jouw klant en diens taalgebruik. Misschien valt je iets op in hun taalgebruik en maken ze ook een onderscheid wanneer ze jou in de winkel iets vragen en wanneer ze je per mail iets vragen.

Bijvoorbeeld: Wanneer ik wil weten wat het weer is in Nijmegen vandaag zal ik iets intypen als ‘Weeronline Nijmegen’. Maar wanneer ik Voice Search gebruik zeg ik iets als ‘Wat is het weer vandaag in Nijmegen?’. Je zult begrijpen dat de zoekresultaten verschillend zijn. In het tweede geval zal Google wellicht niet met de resultaten van Weeronline komen.

Spring in op de specifieke vragen die klanten face-to-face stellen

Zoekopdrachten in Voice Search zijn over het algemeen wat specifieker dan in de Google Searchbar. Mensen voelen blijkbaar haarfijn aan welke informatie Google gebruikt om met de juiste zoekresultaten te komen. Ze stellen daarom van nature meer specifieke vragen op in wat meer op spreektaal dan schrijftaal lijkt. Zoals je dat ook aan bijvoorbeeld je partner zou vragen. Ze weten dat ze een specifieker antwoord krijgen wanneer de vraag dat ook is. Dat scheelt een keer extra zoeken. Maar dat betekent dus ook dat jij daar rekening mee moet houden wanneer je door hen gevonden wilt worden.

Terug naar Long Tail Keywords

Eén manier om jouw website vindbaar te maken voor dergelijke vragen is bijvoorbeeld een geoptimaliseerde (Voor SEO!) Frequently Asked Questions (FAQ) pagina. Hierin kun je letterlijk de vragen plaatsen waarvan je verwacht dat zij deze stellen. Overigens is het voor de conversie goed wanneer je deze ook op een andere manier binnen de website optimaliseert. Maar daar gaat dit artikel nu niet over. Behalve FAQ zou je ook kunnen kiezen voor het gebruik van een Blog in – min of meer – spreektaal. Een blog mag best wat informeler zijn dan een statische pagina op een website en zo kom je tegelijkertijd de Voice Search zoekers tegemoet. Het is dan wel zaak dat je jezelf hierin presenteert als een autoriteit (SEO advies voor 2016 dat nog steeds heel actueel is) en voornamelijk long tail keywords toepast.

Voice Search is vaak hetzelfde als Local Search

Veel mensen die gebruik maken van Voice Search zijn op zoek naar iets of iemand op een bepaalde lokatie. Dat betekent dat je beter vindbaar bent wanneer je deze lokatie ook vermeld. Maar dat niet alleen, er zijn diverse manieren om te zorgen voor betere lokale vindbaarheid. Zo helpt het enorm wanneer je een Gmail account koppelt aan jouw website en de contactgegevens van dit account zo volledig mogelijk invult. Ook het plaatsen van een verwijzing in Google Maps maakt dat je beter vindbaar wordt in Voice Search. Bovendien kunnen mensen direct om de route ernaartoe vragen zodat ze deze niet zelf in hoeven te typen. Hiermee kun je echt een verschil maken met de concurrent. Een klant kiest namelijk ook voor een stukje gebruiksgemak.

Voice Search gaat drie keer zo vaak over Local Search dan gewone Search

Als pizzeria zou het dus verstandig kunnen zijn om te optimaliseren op bijvoorbeeld ‘Beste pizza’s in Nijmegen’. Voeg hier tevens de openingstijden van jouw restaurant aan toe zodat de klant niet alleen de route heeft maar ook weet of je open bent. Dat zal hem wederom een zetje in de rug geven om jou te bezoeken. Maar het belangrijkste is en blijft, verdiep je in de behoefte van de klant op het moment dat hij naar jou zoekt. Staat hij midden in het centrum? Zoekt hij rond etenstijd of wil hij juist ruim van te voren reserveren? Geef hem in ieder geval wat hij zoekt. En doe dat met de gewone SEO regels in gedachte.

Timing is everything

Er is nog iets apparts aan Voice Search. Google noemt het Micro Moments. Momenten waarop gebruikers van Voice Search onmiddellijk relevante, kant-en-klare informatie nodig hebben. Ze kunnen niet lang wachten. Het maakt ook dat ze geneigd zijn te kiezen voor het eerste het beste zoekresultaat. Het best geoptimaliseerde resultaat. Ze zullen minder snel diverse resultaten handmatig met elkaar vergelijken maar laten de beoordeling ervan meer dan ooit aan Google over.

91% van de mensen zoekt middenin een bezigheid iets op op de telefoon

Het komt er dus op neer dat je er als bedrijf het beste voor kunt zorgen dat de website zowel geschikt is voor Mobile Search en Voice Search. Met de combinatie van beiden maak je pas echt het verschil. Bovendien is het zo dat wanneer iemand zoekt op een Mobile Device (Een tablet of telefoon) Google de resultaten die zijn geoptimaliseerd voor dat specifieke apparaat voorrang geeft boven de resultaten die hiervoor niet speciaal zijn ingericht. En aangezien er steeds meer gebruik gemaakt wordt van deze smartphones en tablets is het dus zaak dat je hier sowieso klaar voor bent. Of terwijl, op een desktop krijg je de beste desktop resultaten te zien, op een smartphone de beste smartphone resultaten. Optimaliseer deze bovendien aan voor Voice Search en je verslaat op dit moment gegarandeerd jouw concurrent. The Law of being First, weet je nog?

Micro Moments maken het grote verschil

Als Marketeer vind ik dit erg leuk. Het komt er namelijk nog meer op aan dat jij jouw doelgroep goed kent. Want alleen dan kun je het beste inspelen op diens behoefte. Klassieke Marketing noem ik dat voor het gemak even. Zo oud als de weg naar Rome. In het geval van Voice Search betekent dit dat je:

  • Moet anticiperen op het moment waarop het het meest waarschijnlijk is dat jouw potentiële klant jouw diensten of producten het hardst nodig heeft
  • Moet anticiperen op het soort informatie dat ze op dat moment nodig hebben om een beslissing te kunnen nemen (Vandaar dat we een restaurant adviseren de openingstijden te vermelden)
  • De gebruikers moet helpen door hele concrete praktische informatie te verschaffen op basis waarvan zij hun beslissing maken. Heb je ook Vegetarische gerechten op de kaart staan, vermeld dit dan. Wanneer de concurrent dit vergeet zullen ze eerder voor jou kiezen wanneer ze hier naar opzoek zijn. Zelfs wanneer hij het ook aanbied. De klant wil namelijk beslissen op basis van hap snap informatie. Hij wil niet hoeven twijfelen maar beslist in het moment.

Tot slot…

Tot slot nog een paar praktische zaken. Wil een mobiele site goed vindbaar zijn dan is het van belang dat ook de gebruiksvriendelijkheid, de Usability, hierop aangepast is. Bovendien telt voor Google Mobile Search de snelheid waarmee een mobiele site laadt mee in de bepaling van de zoekresultaten. Laat niet alleen merken dat je weet wat bezoekers vragen, welke vragen ze zelf stellen, geef ook de antwoorden op deze vragen. Al met al zaken die de kans vergroten dat voor jou gekozen wordt en niet voor jouw concurrent.

Denk je dat Voice Search ook voor jouw klanten van belang kan zijn en wil je eens van gedachte wisselen hierover met een Marketeer met kennis van zaken? Wij nodigen je van harte uit om contact met ons op te nemen. Juist omdat dit vrij nieuwe toepassingen zijn voor bedrijfswebsites maken wij graag wat tijd voor je vrij en leggen je graag uit wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Neem gerust contact met ons op wanneer je meer wilt weten

Checklist: SEO 2017

Checklist: SEO 2017

Klik hier voor een overzicht van alle Blogs van GLOBAL LEXIS Online Marketing

9 SEO Tips voor in 2017

SEO 2017 - 10 Beste TipsZoals de meeste mensen wel weten die zich in mindere of meerdere mate met SEO – Search Engine Optimalization– bezig houden, verandert Google regelmatig de regels van het spel. De Google Ranking Factors voor 2017 zijn dan ook anders dan de SEO 2016 factoren. Kennis van SEO 2017 is dan ook essentieel. Zo is het elk jaar opnieuw belangrijk om een SEO Test af te nemen. Je kunt dat natuurlijk zelf doen maar een SEO specialist ziet hele andere dingen dan jij. Bij GLOBAL LEXIS Online Marketing is zo’n test bovendien geheel kosteloos. Vraag er gerust naar.

Google Ranking & Search Results

In de grote lijn is SEO heel eenvoudig. Er zijn een aantal dingen waar een website aan moet voldoen wil Google in staat zijn hem te indexeren. Te beoordelen. Daarnaast zijn er nog eindeloos veel factoren waaraan hij zou moeten voldoen om beter vindbaar te zijn dan een ander. Afhankelijk van wat die concurrent heeft gedaan zul je dus meer of minder uit de kast moeten halen. Op basis van dit alles krijgt de website een waarde. De zogenaamde Google Ranking. De hoogte van deze Ranking bepaalt de positie in de Search Results. Het is onze ervaring dat veel websites niet of nauwelijks geoptimaliseerd zijn en wanneer daartoe al een poging is gedaan, zijn er nagenoeg altijd veel kansen om het beter te doen. Voor jou betekent dit dat er veel kansen zijn om het van de concurrent te winnen en dus hoger in de resultaten te verschijnen. Wanneer de website dan ook nog eens qua gebruiksvriendelijkheid goed is ingericht, in lijn met de verwachting die je de bezoeker in Google hebt meegegeven, kan dat niet anders dan dat dit een hogere conversie, meer reacties en vaak ook meer klanten tot gevolg heeft.

SEO 2017: Het nieuws op een rij

2017 wordt een interessant jaar voor SEO. Een aantal van de belangrijke wijzigen komt voort uit een veranderend gedrag van de gebruiker online. In de beginjaren waren de veranderingen en verbeteringen die Google doorvoerde vooral een kwestie van slimmer met de data omgaan. Nu is het grotendeels de verandering van buitenaf die een steeds belangrijkere waarde krijgt bij de beoordeling. Of terwijl, de relatie tussen wat de gebruiker buiten Google doet heeft steeds meer invloed op wat hij in Google teweeg brengt.

1. Voice Search zal flink groeien

Voice Search is het zoeken op onderwerp door het inspreken van de zoekvraag. De ingesproken klanken worden hierbij omgezet in betekenisvolle keywords die door Google worden herkent. Met name onder de jongere gebruiker van Google wordt dit steeds populairder. Bij tieners kan het zelfs oplopen tot zo’n 50% van de gebruikers. Dat is veel en die groei neemt naar verwachting nog verder toe in 2017. Het is dus interessant om er voor te zorgen dat jouw website klaar is om gevonden te worden bij Voice Search. In 2017 is dat eigenlijk onmisbaar.

2. Het zoeken naar afbeeldingen neemt toe

Dit is niet helemaal nieuw meer maar het zoeken op afbeeldingen neemt nog steeds toe. Steeds meer mensen zoeken bewust op een afbeelding of foto. Eén van de meest gebruikte mogelijkheden in Google. Daarnaast is het zo dat afbeeldingen sowieso meer aandacht krijgen dan teksten. Social Media platformen als Pinterest en Instagram zijn daar dan ook handig op in gesprongen. Voor SEO Marketing betekent dit dat je jouw afbeeldingen dus zult moeten optimaliseren. Google kan immers geen plaatjes indexeren tenzij jij beschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Ook hier geldt dat veel websites van bedrijven – dus ook die van jouw concurrenten – dit nog niet gedaan hebben en je nog veel kansen hebt hier succesvol mee te zijn. Want vergeet niet, de zoekresultaten (SERP) voor websites, teksten en afbeeldingen verschillen enorm.

3. Google AMP wordt steeds belangrijker

Met Google’s Accelerated Mobile Pages ook wel Google AMP wil Google de zoekervaring van gebruikers van een mobiel apparaat verbeteren. Van mensen die in Google zoeken op een smartphone of tablet. Het zou zelfs beter moeten zijn dan Facebook’s Instant Articles and Apple’s Apple News. Google AMP zou er voor moeten zorgen dat het zoeken op een mobile device sneller wordt en betere resultaten geeft. Geschikt voor het apparaat. Of terwijl, wanneer een website hiervoor niet is ingericht blijft de vindbaarheid op mobiele apparaten achter ten opzichte van de concurrent die dit wel goed voor elkaar heeft. Vraag er dus naar bij jouw webbouwer.

4. Lokale Vindbaarheid is (weer) van belang

De relatie tussen Google en Lokale Vindbaarheid heeft de laatste tijd behoorlijk onder druk gestaan. Google heeft flink geëxperimenteerd met de rol ervan in de zoekresultaten. Misschien is het je ontgaan maar wanneer je goed had opgelet zou je gezien hebben dat het afhankelijk was van het onderwerp waarop je zocht of je al dan niet eerst de lokale resultaten te zien kreeg. Gelukkig is Google hard aan het werk om dit uit te breiden naar de overige onderwerpen zodat je ongeacht het onderwerp eerst de lokale resultaten uit de regio waar je je op dat moment bevindt te zien krijgt. Of terwijl, wanneer je in Nijmegen bent en je zoekt een kapper krijg je allereerst kappers te zien in Nijmegen. Wel zo handig wanneer je in een vreemde stad iets zoekt en je wilt vervolgens dat Google Maps je de weg wijst.

5. Maak gebruik van Schema.org

Schema.org wordt gesponsord door onder andere Google, Microsoft en Yahoo. Het heeft als missie het vervaardigen, onderhouden en promoten van gestructureerde data op internet, op webpagina’s, in e-mails etc. Het gebruik ervan zorgt tevens voor een betere vindbaarheid in Google en Yahoo. Ben je druk met het optimaliseren van jouw website dan is het dus zaak dat je dit op orde hebt. Bovendien is het zo dat veel bedrijven het nog niet op orde hebben en je hiermee dus relatief gemakkelijk een voorsprong kunt behalen. Al is het slechts één van de criteria op basis waarvan Google de Ranking bepaalt. Heb je geen idee waar dit overgaat? Vraag er gerust naar. Wij van GLOBAL LEXIS Online Marketing helpen je graag.

6. Nooit meer Onderbrekende Advertenties

Op 10 januari 2017 kwam Google met een nieuwe penalty. Een soort straf waardoor de kans op vindbaarheid in Google daalt. De Onderbrekende Advertenties, de Intrusive Interstitial Ads. Advertenties die problematisch kunnen zijn op mobiele apparaten omdat de schermverhouding anders is. Pagina’s waarbij de toegankelijkheid op een mobile device niet zo goed is als op een desktop zullen van Google een lagere Ranking krijgen. Veelal zijn het advertenties geplaatst voor of bovenop de werkelijke content van een pagina zodat je eerst de advertentie weg moet klikken voordat je de opgevraagde pagina kunt bekijken. Dat kan op verschillende manieren maar al deze manieren doen de Ranking, de waarde in Google, dalen.

7. De Kunstmatige Intelligentie van Google wordt steeds beter

De Artificial Intelligence, ook wel de Kunstmatige Intelligentie, van Google bepaalt welke website of pagina het meest relevant is bij een bepaalde zoekvraag. Google is steeds beter in staat om te beoordelen welke sites op welke positie in de SERP, de Search Engine Results Page, zouden moeten verschijnen. Hiermee wil Google de zoekvraag van de gebruiker nog beter beantwoorden zodat dat waar Google mee komt nog dichter ligt bij de verwachting van de gebruiker, met als doel het tevreden gevoel van de gebruiker waardoor deze Google zal blijven gebruiken en Google dus interessant blijft voor adverteerders.

8. De gebruiksvriendelijkheid heeft een grotere prioriteit

De gebruiksvriendelijkheid, ookwel Usability van een website of pagina wordt steeds bepalender voor het zoekresultaat. Juist bij mobiele vindbaarheid maar ook steeds vaker bij desktop vindbaarheid word de Ranking aan de hand hiervan bepaald. Denk hierbij onder andere aan

  • De snelheid waarmee een website laadt
  • Het gebruik van witruimte waardoor de pagina beter scanbaar wordt
  • De kwaliteit van de Call to Action – het aansporen tot een vervolgactie
  • Het hebben van een goede Responsive Website
  • Gemakkelijke navigatie – met name voor mobiele gebruikers erg belangrijk
  • En nog heel veel meer…

9. Agile Marketing krijgt de voorkeur

Wat is dat nu weer zul je denken. Agile Marketing is eigenlijk wat SEO, de organische vindbaarheid, beoogt te zijn. Het is de natuurlijkerwijs ontstane SEO Marketing. Marketing die niet gemanipuleerd of geautomatiseerd is maar die ontstaat door het gedrag uit de branche en diens klanten. A ha… zul je als doorgewinterde SEO Specialist zeggen, dan moet je dus nog harder je best doen om te zorgen dat het natuurlijk lijkt. Ook als dat het niet is. Nee, misschien wordt het eindelijk tijd om daadwerkelijk aan te sturen op het natuurlijk ontstaan ervan. Hoe je dat doet vertel ik je graag in een consult omdat hier geen standaard antwoord op te geven is.

Tot slot… SEO Guru of iemand met veel SEO Ervaring

Stel nu, het is je behoorlijk gaan duizelen tijdens het lezen van bovenstaande SEO Tips voor 2017. Je dacht dat je zo’n beetje alles wel wist over SEO en hebt in het verleden ook best wat wat succes behaald. Toch heb je gemerkt dat het je niet meer zo gemakkelijk af gaat, dat zelf optimaliseren. Het invullen van de juiste op Keywords-onderzoek gebaseerde SEO Metatags invullen brengt je niet meer het succes waarop je had gehoopt. Wat doe je dan? Vraag ons gerust om een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we je graag uitleggen waar het nu mis gaat. Wat je zou kunnen doen om de vindbaarheid te verhogen.

Wij informeren je graag over SEO anno 2017. Neem contact met ons op of bel 06 29563450

DELEN WORDT GEWAARDEERD

Content creëren waar mensen naar zoeken

Content creëren waar mensen naar zoeken

Hoe maak je content die mensen zoeken?

Ow wat houd ik toch van het vak. SEO – Organische Zoekmachine Optimalisatie – is en blijft een uitdaging. Ook wanneer je al ruim 13 jaar in het vak zit. En nu het kwartje in het bedrijfsleven eindelijk echt begint te vallen komen we steeds vaker voor een nieuwe uitdaging te staan. Al is er eigenlijk niets veranderd. Zo gaat het zo vaak. We blazen het oude nieuw leven in en kijk, het resultaat is er naar. Waar heb ik het over? Juist ja. Over de steeds sterker wordende kracht van de combinatie SEO en Content. Van vindbaarheid en aantrekkelijkheid voor de lezer. Van bezoeker naar conversie dus. Maar hoe doe je dat nu echt?

Tja… maar wat wil de bezoeker dan van ons?

Wisten we het maar! Als we precies zo konden schrijven zodat de bezoeker van onze pagina zo tevreden is dat hij al het gewenste gedrag vertoont en dan ook nog besluit klant te worden, zouden we een gat in de markt hebben gevonden. Maar we kunnen er wel heel dicht bij komen. We kunnen wel gedegen onderzoek doen zodat we veel meer in kunnen haken op diens wensen. We doen onszelf al snel te kort door zo uit de losse pols teksten te schrijven waarvan we intuïtief denken dat daar wel behoefte aan zou zijn. Maar wat als ik je nu op weg help met het achterhalen van wat feiten? Zou je het dan willen lezen?

5 manieren om achter de wensen van de zoeker te komen

Ok, daar gaan we dan. Ik ga je helpen. Hier volgt een lijst met tips waar jij je voordeel mee kunt doen. Dat is toch wat je van mij wilt horen? Handige tips die jou snel vooruit helpen. Mooi.

  1. Keyword onderzoek: De meest bekende manier om achter de wens van de zoeker te komen is het doen van traditioneel Keyword onderzoek. Met tools als Google Keyword Planner en Ubersuggest kom je een heel eind. Er zijn voldoende instructies te vinden die uitleggen hoe deze werken maar vergis je niet, de data is niet langer actueel. Kreeg je tot voor kort van Google inzage in de actuele zoekresultaten, momenteel laten ze je enkel verouderde keywords uit het archief zien. Voor een beter resultaat ben je dus genoodzaakt om dure software aan te schaffen of flink te investeren in jouw relatie met Google. Maar niet getreurd…
  2. Gebruik Search-of-questions-and answer-sites: Nooit van gehoord? Je bent niet de enige. Op sites als Quora en Yahoo! Answers kun je precies zien wat mensen werkelijk zoeken. Daar vind je onder andere de exacte vraag die mensen hebben. Wanneer je hier zoekt naar vragen waarin jouw product, dienst of juist jouw keyword voorkomt kom je veel te weten wat je kunt gebruiken voor jouw content.
  3. Vraag het aan het personeel: Het lijkt te eenvoudig voor woorden. Maar vraag het aan iedereen die binnen het bedrijf contact met klanten heeft. Zij krijgen dagelijks te horen welke vragen klanten hebben? Wat zij willen weten voordat zij tot aankoop overgaan. Wat dus niet voldoende is uitgediept op de website omdat ze er over door blijven vragen. Wie daar antwoord op geeft kan verwachten dat de relatie met de klant zienderogen toeneemt. Hij heeft nu het idee dat jij hem begrijpt.
  4. Vraag een Marketing Analyse aan: Of je nu wel of niet een eigen marketing afdeling hebt, er is niets dat je belemmert om een analyse te laten doen van de bestaande activiteiten. Een goede marketeer haalt daar veel informatie uit die tot verhoging van de omzet kan zorgen. Zo kan zij zien wat bezoekers hoopten te vinden en waarin ze teleurgesteld waren omdat ze het niet werkelijk vonden. Ook kunnen de interesses van de bezoekers van grote waarde zijn voor een vervolgstap. Vraag dan ook meteen of zij je wat tips ter verbetering kan geven. Wil je dat ik met mijn 25 jaar ervaring als Marketeer deze analyse voor je uitvoer? AANRADER: Vraag een Marketing Analyse aan bij Chantal Bakker van GLOBAL LEXIS Online Marketing.
  5. Verdiep je in allerlei Online Communities: Gedraag je zoals de klant zich gedraagt. Die kijkt niet alleen op websites maar meldt zich aan bij onder andere Facebook groepen, LinkedIn Groups, Google+ Communities en de wat ouderwetsere Forums. Hij vraagt ervaringsdeskundigen om hun mening, is op zoek naar wat gewone gebruikers schrijven, stelt hele specifieke vragen die voor hem van belang zijn, etc. etc. Het is een enorme bron van onderwerpen die jij kunt uitwerken tot een pagina of blog voor op jouw website. Voorzien van alle SEO voorwaarden zodat je er ook op gevonden wordt. En vergeet als je klaar bent niet om hiervan een melding te maken in de groep waar jij je onderwerp gevonden hebt. Stel je daarbij op als de expert en laat doorschemeren dat jij je vak kent maar probeer niet te verkopen.

Is Marktonderzoek – Keywordonderzoek – SEO Tekschrijven voldoende?

Nee, die tijd is nu wel echt voorbij. Google heeft ruim een jaar geleden aangegeven dat we anders moeten optimaliseren. Dat we onze  gedachte over SEO moeten bijstellen. Dat we niet meer zouden moeten focussen op bepaalde keywords maar juist op kwalitatieve content creatie. En als we dat goed doen en daar toch weer wat oude SEO regels aan toevoegen, dat we dan én vindbaar zijn én converteren. Of terwijl Google neemt de kwaliteit van de gehele tekst mee in de beoordeling. Wie echt schrijft voor de bezoeker en zich daarbij weet te profileren als dé expert in het vakgebied waarover wordt geschreven maakt meer kans gevonden te worden. Schroom dan ook niet om vaktermen te gebruiken. Google weet heel goed wie een oppervlakkige marketingtekst schrijft en wie daadwerkelijk een verhaal met diepgang te vertellen heeft.

Doe-het-zelf of uitbesteden?

Wil je het goed doen dan is het best een hele klus. Zo hoorde ik een ondernemer laatst vertellen dat het hem een dag koste om een goede blog te schrijven. Reken maar eens uit wat dat kost. Veel ondernemers doen dat op hun vrije dagen. Om de simpele reden dat ze er anders geen tijd voor vrij kunnen maken. Terwijl het eigenlijk een vast onderdeel van het bedrijfsproces zou moeten zijn. Met een eenvoudige statische website – een website met slechts enkele pagina’s die gelijk blijft – kom je er allang niet meer. Wie daar nog in gelooft komt echt bedrogen uit. Ik hoor ze dan na verloop van tijd vertellen dat hun website het niet doet. Hij levert hen niks op.

Het schrijven van SEO content uitbesteden, vraag nu een kennismakingsgesprek aan

Geef Social Media een enorme boost

Geef Social Media een enorme boost

Waarom je zou moeten werken aan een Social Media Strategie

In de blog genaamd Nieuwe klanten werven doe je zo (1) heb je gezien hoe belangrijk het is om niet alleen een goede website te hebben maar om ook de andere Online Marketing kanalen effectief in te zetten. Wat de voordelen daarvan zijn en wat je vooral niet over het hoofd moet zien. Het hebben van een goede Social Media Strategie is misschien wel net zo belangrijk als het hebben van een SEO website. Want dat Social Media niet meer weg te denken is uit de Marketingmix weten we allemaal maar dat het strategisch inzetten ervan je meer oplevert dan de optelsom der delen is voor de meeste ondernemers nog nieuw.

Kort gezegd geeft een Social Media Strategie jou:

  • Een houvast bij alle beslissingen die je neemt ten aanzien van jouw Social Media activiteiten
  • Het maakt het makkelijker om consequent en gefocused te werk te gaan
  • Het geeft je een reden waarom je je zo inspant op Social Media, een doel
  • En het maakt het mogelijk om jouw inspanningen meetbaar te maken

Social Media Platform Mix

De 10 stappen bij de ontwikkeling van jouw unieke strategie

  1. Het bepalen van jouw doelstellingen – Het is belangrijk om vooraf jouw financiële doelstellingen te bepalen. Te weten waar je naartoe werkt als het gaat om opbrengst. Tegelijkertijd zijn ook andere doelstellingen van belang. Zo kan het zijn dat jij wilt werken aan jouw naamsbekendheid. Dat zal niet direct geld opleveren maar op de lange termijn zeker wel. Het is dan ook zaak dat je daar actief mee aan de slag gaat.
  2. Het bepalen van jouw doelgroep(en) – Wanneer je weet wie jouw doelgroep is dan kun je daar jouw activiteiten op afstemmen zodat zij zich meer aangesproken voelen wanneer jij je tot hen richt en zij ook eerder geneigd zijn om klant te worden. Het is belangrijk om hier goed naar te kijken. Vraag je ook eens af wat hun doelstellingen zijn? Met welk probleem zij bij jou komen. En pas vooral ook op voor de meest bekende valkuil. Het je richten op iedereen, de hele wereld. Dat werkt nagenoeg altijd averechts.
  3. Wat is jouw verhaal, jouw corporate story? – Waarom doe jij wat je doet? Wat is jouw identiteit als bedrijf, als ondernemer? Wat verkoop jij? Welke voordelen lever jij jouw klant op? Wat maakt jou uniek? Wat krijgt de klant bij jou wel wat hij ergens anders niet krijgt? Hoe kun jij jouw identiteit, jouw aanbod en de waarde voor jouw klant in één regel omschrijven? Welke normen en waarden horen daarbij?
  4. Wie is jouw concurrent? – Bepaal wie zich in dezelfde markt begeeft en hoe zij dat doen. Wat is hun belangrijkste activiteit? Wat zijn de diensten en producten waarmee zij de markt betreden? Welke Social Media activiteiten hebben zij ondernomen? En hoe staat het met hun SEO? Maar ook, welke andere hindernissen zul je moeten overbruggen om jouw doelstellingen te bereiken? Is dat een gebrek aan kennis, vaardigheden, persoonlijkheidskenmerken, middelen, financiën, de juiste mensen? Misschien wel een veel grotere hindernis dan de concurrenten.
  5. Hoe ga je zorgen voor groei? – Steek je in op het vergroten van de behoefte van de doelgroep zodat de vraag toeneemt? Probeer je klanten van de concurrent te overtuigen dat ze aan jou een veel betere partij hebben? Of probeer je aan jouw klanten meer te verkopen. Bijvoorbeeld door middel van up-selling. Iemand die behoefte heeft aan ondersteuning bij Facebook wil misschien ook geholpen worden bij LinkedIn.
  6. Bepaal de Content Strategie die leidt tot de hoogste conversie – In de grote lijn is het zaak dat je in deze fase jouw salesfunnel uitwerkt. De stappen die je aanbiedt die successievelijk moeten leiden tot het verhogen van de omzet. Zo zou je jouw Social Media activiteiten kunnen opbouwen door eerst te werken aan brandawareness – de bekendheid met jouw aanbod – om vervolgens de betrokkenheid te vergroten om pas als laatste jouw feitelijke aanbod te presenteren die moet leiden tot meer verkoop, betere klanten, hogere omzet etc. De conversie.
  7. Bepaal de Mediamix die je gaat inzetten – Wat voor soort content ga je aanbieden? Blogs, video’s podcasts, e-books? Wie zie jij als een voorbeeld? Hou zou je het ook graag willen doen? Wat heb je nodig om dit te kunnen realiseren? Denk hierbij ook een de uitstraling die jouw uitingen zouden moeten hebben. Werkt het voor jouw doelstelling met jouw doelgroep het beste wanneer je gebruik maakt van professionele filmmakers of mag het ook een huis-tuin-en-keuken filmpje zijn? Zorg dat alles wat je doet een bewuste keus is en toewerkt naar jouw doel.
  8. Bepaal welke platformen je waarvoor gaat gebruiken – Stel doelen per platform en geef ook aan hoevaak je deze in wilt zetten. De afbeelding bij deze blog geeft een goed vertrekpunt. Het geeft je een idee van jouw indeling. Maar vergeet niet wat ik je heb uitgelegd in Nieuwe klanten werven doe je zo (1). Als je het goed doet is de waarde van de platformen bij elkaar opgeteld veel meer dan de som der delen.
  9. Bepaal de Timing Mix – Hoe vaak ga je wat inzetten, op welke dag en op welk tijdstip? Wat werkt het beste voor jouw doelgroep op het betreffende kanaal. Waar LinkedIn voornamelijk overdag wordt gebruikt, zo is Facebook door de hele dag heen geliefd maar zie je in de avond uren ander soort zoekvragen, berichten etc. dan overdag. Denk hier goed over na want timing is echt alles als het om Social Media gaat. En vergeet niet dat je de timing het beste kunt aanpassen rond bepaalde feestdagen.
  10. Zorg dat je weet of je jouw doelstellingen hebt behaald – Richt de site – waarnaar de Social Media activiteiten verwijzen – zo in dat je precies kunt zien hoe mensen zich daar gedragen nadat ze via een Social Media actie op de site zijn gekomen. Kijk hier geregeld naar. Wekelijks minimaal, of beter, dagelijks. Zet eventueel paden uit wanneer de stap van Social Media naar conversie op de site nog uit een salesfunnel bestaat zodat je ook ziet waar mensen neigen af te haken en waarom. Dat betekent dus concreet dat je ook goed moet nadenken hoe je de site hiervoor inricht.

Hou ons in de gaten, we plaatsen veel over Social Media

Nadat ik ruim 13 jaar actief ben als Online Marketing (veel langer bestaat het niet!) zie ik dat het niet op orde hebben van de Social Media Strategie bij heel veel bedrijven uitblijft. Als ik een gok moest doen dan schat ik dat dit aantal rond de 95% ligt. Enorm hoog dus. Dat zie ik dan ook keer op keer terug in hun statistieken en hun resultaten. Het is niet altijd een kwestie van onwil maar vaak ook van onwetendheid of misschien zelfs wel de slechte ervaringen bij eerdere pogingen. Er veel tijd in stoppen en er weinig van terug zien. Als dat ook voor jou geldt help ik je graag. In mijn blogs zal ik de komende tijd veel extra aandacht besteden aan de mogelijkheden van Social Media. Over hoe je hier als ondernemer je voordeel mee kunt doen. Meldt je daarom nu aan op de Facebook groep van GLOBAL LEXIS | Online Marketing. Dan weet je zeker dat je op de hoogte blijft. Heb je liever dat ik je er gewoon mee help of het zelfs helemaal uit handen neem, bel mij dan gerust op 06 29563450 of stuur een e-mail naar info@global-lexis.com Het contactformulier gebruiken kan natuurlijk ook.

Heb je leuke of juist minder leuke ervaringen? Ik hoor graag van je!

NIEUWE KLANTEN WERVEN DOE JE ZO (1)

NIEUWE KLANTEN WERVEN DOE JE ZO (1)

Acquisitie plegen, een vak apart

Marketing is niet vies, het is brood nodig

Ik hoor het geregeld zeggen, Marketing is vies. Of, ik hou niet van Marketing, dat is het manipuleren van mensen. Maar is dat ook zo? Wanneer je jezelf even inleeft en je bedenkt dat jouw klant op zoek is naar iemand die zijn probleem (Lees: Hulpvraag) voor hem oplost. Wat als er dan geen Marketing zou bestaan? Wat geen van de mogelijke oplossingen zich ergens aanbood? Dat zou toch voor beide partijen frustrerend zijn? De klant vindt zo 1, 2, 3 geen oplossing voor zijn probleem en jij als ondernemer hebt een prachtig bedrijf maar geen of te weinig klanten. Nee, Marketing helpt beide partijen om elkaar te vinden. En dat is niet altijd even eenvoudig.

Online Marketing of Offline Marketing

Nog een vooroordeel: Veel ondernemers denken dat ze moeten kiezen tussen Online Marketing of Offline Marketing. Ze zijn ervan overtuigd dat het één of het ander bij hen past. Maar wie echt succesvol wil zijn steekt in op allebei de vormen van Marketing. Varianten die in een aantal basisvoorwaarden enorm van elkaar verschillen. Niet alleen omdat ze een geheel ander medium gebruiken maar ook omdat de doelgroepen zich geheel anders laten benaderen en je dus als Marketeer een andere strategie moet kiezen.

Hoe meer kanalen je gebruikt hoe succesvoller

Eigenlijk heel logisch. Hoe meer verschillende kanalen je inzet bij je Marketing Strategie hoe groter jouw bereik en hoe meer potentiële klanten je bereikt. Toch zie ik in de praktijk dat bedrijven veelal blijven steken bij één of twee kanalen. Ze zetten in op de vorm van hun voorkeur zonder te kijken of dit wel de meest verstandige keus is. En ze laten andere kanalen klakkeloos liggen. Vaak en alleen gebaseerd op een emotioneel besluit en niet op een rationeel besluit. Zo zie je in bovenstaande afbeelding dat bezoekers voornamelijk uit SEO komen en dat zowel Social Media als LinkBuilding een ondergeschoven kindje is. Dat is dus duidelijk een grote gemiste kans.

De waarde is meer dan de optelsom der delen: 1 + 1 = 3

Met het gevaar heel theoretisch te worden, ligt hier het geheim van Online Marketing. Iets dat veel mensen zich niet realiseren. Het is namelijk zo dat de waarde van je inspanning niet evenredig toeneemt met het aantal bezoekers dat via een bepaald aanvullend kanaal op de site verschijnt, nee de waarde ervan neemt exponentieel toe. Hij neemt vele malen meer toe dan de optelsom der delen. Ja, dat lees je goed. 1 + 1 is minimaal 3 en vaak wel heel veel meer. Of terwijl, hoe groter de diversiteit aan Marketing Kanalen, hoe groter het succes. Interessant, niet waar? Maar hoe kan dat nou?

De algoritmen bepalen wat de waarde van jouw inspanning is

Heel simpel uitgelegd voor iemand die wat minder op de hoogte is van Online Marketing, er wordt een soort rekenformule losgelaten op al jouw online inspanningen. Op de eigen site, op de sites van anderen en via Social Media. Om maar een paar kanalen te noemen. Deze formule bepaalt uiteindelijk de waarde ervan. Het bepaalt hoe groot de kans is dat iemand met een bepaald probleem (de hulpvraag) bij jou en jouw oplossing voor hem uit komt. OK, zul je zeggen, dat klinkt heel ingewikkeld. Ja en Nee…

Kennis is macht en ik ga jou nu een stukje machtiger maken

Online Marketing Kanalen

Ik zal het je verklappen. In bovenstaande afdeling lijkt het alsof dit bedrijf heel succesvol is in Zoekmachine Optimalisatie (SEO). Daar komen immers de meeste bezoekers vandaan. Maar de statistieken laten zien dat er relatief weinig bezoekers via andere kanalen komen. Bovendien zijn het geen absolute aantallen die je hier ziet maar slechts percentages. Verhoudingen dus. Wanneer dit bedrijf bijvoorbeeld meer zou investeren in Social Media Marketing en LinkBuilding dan zou het aantal bezoekers via die kanalen toenemen waardoor de verhoudingen tussen ALLE kanalen onderling verbetert en nu komt het… het aantal bezoekers dat via SEO binnenkomt ook toeneemt. Terwijl het percentage in de statistieken dus afneemt.

Toch nog te ingewikkeld?

Jammer! Dan heb ik mijn doel helaas niet bereikt. Ik had je namelijk graag het inzicht gegeven waarmee jij wellicht zelfstandig succesvoller wordt. Maar eerlijk is eerlijk, het is ook best abstract. Daarom bied ik je geheel kosteloos en volledig vrijblijvend een Acquisitie Scan aan. Ik vertel je dan hoe jij er met de website van jouw bedrijf voorstaat en wat je kunt doen om het aantal bezoekers flink op te schroeven. Een heel mooi voorstel niet waar? En alsof dat nog niet genoeg is, bied ik je in de maanden augustus en september tijdelijk ook een GRATIS SEO Scan aan. Dan kijk ik of jouw website wel goed is ingericht voor het goed vindbaar zijn in de belangrijkste zoekmachines.

Vraag hier de GRATIS Acquisitie Scan en de GRATIS SEO Scan aan

* Vraag wel naar de voorwaarden

Hoe creatief ben jij als ondernemer?

Hoe creatief ben jij als ondernemer?

Creatief ondernemen kun je leren. Meld je hier aan voor een coachingsgesprek

Creatief ondernemen

Alles begint met een creatief idee

Eén belangrijke eigenschap van ondernemers is creativiteit. Het uitwerken van een nieuwe strategie of het bijwerken van een bestaande strategie is ten dele een ongestructureerd en onbeheerst denkproces. We doen het deels zonder dat we hierbij nadenken. Naar alle waarschijnlijkheid zetten we met ons rationele denken de doelstelling uit (De Why uit Simon Sinek’s boek Start with why) maar dan wordt er al snel een beroep gedaan op het creatieve denken (Hoe gaan we dit doen?). En dat is nu net waar het bij veel ondernemers die bij een marketing bureau binnenstappen hapert. Waarom ze niet zo succesvol zijn als ze zouden willen zijn. Creatief zijn vraagt om een zekere mate van onbekommerdheid. Om een zorgeloos, een vrij denken. Niet gebonden aan regels en kaders.

Creativiteit als voorwaarde voor succes

Alle ondernemersactiviteiten komen voort uit nieuwe ideeën. Alles begint met een idee, zei de psychiater waar ik als student les van had eens. Terwijl ik de menselijke psyche probeerde te doorgronden, noch voordat ik wist dat ondernemer zou worden, werd door haar het zaadje voor het ondernemerschap gepland. Zonder droom komt er niets tot stand. Creativiteit is namelijk een voorwaarde voor succes. Maar wat is dan toch die creativiteit? En hoe kunnen we het hebben ervan stimuleren? Is het iets dat je gewoon wel of niet hebt, zoals vroeger vaak gedacht werd? Of kun je het ook daadwerkelijk ontwikkelen?

Creatief zijn kun je leren

Ieder mens bezit een bepaalde mate van creativiteit. Bovendien zijn deze creatieve eigenschappen positief te beïnvloeden. We kunnen deze eigenschappen verder ontwikkelen waarna we ze in kunnen zetten voor het doel dat we voor ogen hebben: Een succesvolle ondernemer zijn. Dat is een hele geruststelling, niet waar? De gedachte dat we nu eenmaal een bepaalde mate (Lees: een beperkte mate) van creativiteit bezitten is de grootste beperkende factor. Het idee op zich remt de creativiteit per definitie af. Het helpt ons niet om zo over onszelf te denken.

Welke vaardigheden bepalen onze zakelijke creativiteit?

Wanneer we weten welke creatieve eigenschappen ons succes bepalen, weten we ook welke vaardigheden we verder zouden kunnen ontwikkelen om nog creatiever te worden dus nog succesvoller te worden. Ze zijn wellicht niet direct herkenbaar als creatieve vaardigheden maar wanneer we de invloed ervan op ons functioneren wat verder onderzoeken zullen we zien dat ze een belangrijke voorwaarde vormen om zorgeloos en vrij te kunnen denken. Het uitgangspunt van creativiteit.

  1. Het openstaan voor experimenten – Het jezelf durven en willen begeven op nieuwe terreinen. Het Out of the Box durven denken en op een ongewone manier naar zaken te durven kijken.
  2. Een ongehoorde nieuwsgierigheid – Het jezelf verwonderen en met een houding van nieuwsgierigheid over de vele mogelijkheden die je als ondernemer hebt in de wereld begeven. Steeds opnieuw zoekende naar nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden.
  3. Het accepteren en verzoenen van schijnbare tegenstellingen – Het verder durven kijken dan dat wat je voor mogelijk acht. Ook wanneer het de schijn tegen heeft kunnen zien hoe de tegenstellingen elkaar juist aanvullen en tot succes leiden.
  4. Het onafhankelijk kunnen zijn in oordeel, idee en actie – Het je niet laten leiden door sociaal wenselijke richtlijnen maar bij jezelf blijven en je laten leiden door dat wat bij jou past. Dat waar jij in gelooft. Ook als je daarmee niet aan de verwachtingen van anderen voldoet.
  5. Het nemen van verantwoordelijkheden – Het je niet laten verleiden om de verantwoordelijkheid voor je eigen handelen en je eigen emoties en dus voor jouw succes als ondernemer bij een ander neer te leggen maar deze juist helemaal zelf op te eisen.
  6. Doorzettingsvermogen, volharding en koppigheid – Het je niet laten ontmoedigen wanneer de weg ernaartoe zwaarder is dan je had gehoopt. Gewoon doorgaan en volhouden ook wanneer het tegenzit. Net zolang totdat het doel is bereikt. Maar niet als een kip zonder kop.
  7. Flexibel zijn – Wanneer het linksom niet lukt, dan maar rechtsom. Wanneer het niet gaat zoals je had verwacht, dan desnoods op een andere manier. Maar ook, het bijstellen van het doel wanneer dat nodig mocht zijn. Niets is immers statisch. Het is één groot veranderend veld.
  8. Het openstaande voor de inbreng van het onbewuste – Niet alles willen verklaren, beheersen en controleren maar openstaan voor onbewuste verschijnselen die buiten ons bewustzijn plaatsvinden welke wij niet met onze ratio aansturen maar tot ons lijken te komen.
  9. Vrij zijn van de angst om te falen – Niet bang zijn om fouten te maken want wie geen risico durft te nemen zal ook nooit succesvol zijn. Juist het nemen van een risico is de snelste weg tot succes. Het maakt dat we onze bestaande beperkingen overstijgen en groeien als ondernemer.
  10. Het denken in beelden – Het jezelf niet beperken tot het denken op één manier (Lees: rationeel). Juist het denken in beelden of het je laten leiden door gevoelens opent deuren en brengt je op nieuwe ideeën die je anders niet had gehad. Je kunt altijd nog onderzoeken hoe realistisch ze zijn.
  11. Het durven schrappen – Het durven loslaten van datgene dat je niets brengt. Het selectief leren zijn. Omdat niet alles bijdraagt tot succes is het vele malen effectiever om dat wat je niets brengt los te laten in plaats van als ballast bij je te dragen. Of terwijl, durf te kiezen.

Het resultaat: Innovatie

De uitkomst noemen we innovatie. We zijn dan als bedrijf en als ondernemer, of zelfs als product en dienst, geïnnoveerd. Zeg maar, gegroeid. De creativiteit heeft ons iets gebracht wat we voorheen nog niet hadden. Het slaat een brug tussen de missie van vandaag en de missie van morgen. We zouden onze nieuwe visie ervan kunnen distilleren. Totdat we opnieuw innoveren en het hele proces opnieuw doorlopen met opnieuw groei tot gevolg. Ik zeg wel eens gekscherend je hebt ondernemers en echte ondernemers. De eerste groep bestaat uit mensen die hun inkomsten verdienen als zelfstandige zonder daarbij voor een baas te werken. Echte ondernemers daarentegen zijn altijd met innovatie bezig. Ze blijven gemotiveerd om met behulp van hun creativiteit te groeien en nog succesvoller te worden.

Creatief ondernemen kun je leren tijdens coachingsgesprekken

Vind jij het nog best lastig om als ondernemer creatief te zijn en zo het beste uit jezelf en je bedrijf te halen? Zou je graag succesvoller willen zijn maar vraag je je af hoe? Weet je best hoe je nieuwe klanten kunt werven maar vind je het lastig om andere klanten aan te trekken? Klanten die meer aansluiten bij wie jij bent? Heb je twijfels over de dienst of het product dat jij aanbiedt? Tijdens onze coaching sessies gaan we samen opzoek naar jouw beperkingen en zetten deze om in kwaliteiten die voor jou werken. GLOBAL LEXIS | Online Marketing biedt de perfecte combinatie van Coaching en Marketing. Zakelijk coachen waarbij de marketing doelstellingen de belangrijkste leidraad zijn zodat niet alleen jijzelf groeit maar jouw bedrijf ook.

Wil jij groeien als ondernemer en creatiever te werk gaan in jouw bedrijf? Maak dan nu een afspraak