Omdat de klant centraal staat

Clusters met Content
 

De manier waarop we zoeken is veranderd. Vijf jaar geleden had nog niemand van Alexa gehoord, en spraakgestuurd zoeken stond nog in de kinderschoenen. Als we een restaurant in de buurt van ons huis wilden vinden, Googleden we iets als “Pizzeria in Nijmegen”. Maar de manier waarop we zoeken is meer en meer veranderd. We zijn nu gewend aan het hebben van conversaties met de apparaten en technologieën die ons omringen.

Geavanceerde zoekmachines

In plaats van heel specifieke zoekopdrachten in Google te geven, stellen we nu veel vaker vragen als: “Waar is de dichtstbijzijnde pizzeria?” en verwachten dat Google al weet waar we wonen, hoe griezelig dat ook mag zijn. We verwachten ook dat Google en andere zoekmachines zo geavanceerd zijn dat ze onze spelfouten corrigeren en resultaten teruggeven die misschien niet precies de trefwoorden bevatten waarnaar we zochten.

Meest relevante inhoud op basis van intentie

Uiteindelijk is het Google’s doel om gebruikers de meest relevante, geloofwaardige inhoud te bieden die op het web bestaat op basis van de zoekopdracht. Het gaat niet langer alleen om het koppelen van inhoud aan zoekopdrachten, maar om het vinden van de juiste inhoud gebaseerd op de intentie van de zoeker.

Facebook - GLOBAL LEXIS Customer Centric Marketing

SEO & Inbound Marketing

Natuurlijk hebben al deze veranderingen een diepgaande invloed gehad op SEO en Inbound Marketing. Daarom moeten we content creëren die weerspiegelt hoe we nu zoeken. Waar zoekmachinemarketeers voorheen geobsedeerd waren door keyword matching, richten we ons nu meer op onderwerpen. Met andere woorden, we streven naar het creëren van content die overeenkomt met de intentie achter de zoekopdracht. Het gaat om het bos, niet om de bomen. Google is slim genoeg om de gaten op te vullen en verbanden te leggen.

Onderwerp klusters: Ranken voor een onderwerp

Met deze verandering van trefwoorden naar onderwerpen, betekent het nu dat als je ernaar streeft om te ranken voor een onderwerp, er een zeer goede kans is dat je voor een veelheid van zoektermen zult scoren. Op deze manier kunt je een veel breder net uitwerpen en het zoekmachine verkeer drastisch verhogen. We noemen deze nieuwe benadering van SEO “onderwerp clusters.”

Facebook Business Manager - GLOBAL LEXIS Customer Centric Marketing

Waaruit bestaan Onderwerp Klusters?

Onderwerp clusters zijn opgebouwd uit drie hoofdonderdelen:

  1. Kernonderwerp, dat de vorm zal aannemen van uw pijlerpagina
  2. Subonderwerpen, zoals blogberichten of video’s 
  3. Interne hyperlinks

Het kernonderwerp

Het kernonderwerp is waar je voor wilt ranken. Idealiter zou dit een zoekterm moeten zijn dat educatief is, gerelateerd aan jouw product of dienst en genoeg zoekverkeer heeft om het de moeite waard te maken (ten minste 300 bezoekers per maand).

 

facebook GLOBAL LEXIS Customer Centric Marketing

Opslitsen van kernonderwerp

Subtopics splitsen het kernonderwerp op in nauw verwante onderdelen. Als het kernonderwerp de titel of het onderwerp van het boek is, zijn de subonderwerpen de afzonderlijke hoofdstukken. Al die subonderwerpen helpen ons kernonderwerpen te ondersteunen en maken het voor Google en andere zoekmachines heel duidelijk waar
onze expertise op dit gebied bestaat.

Subtopics staan vaak in blogs

Meestal worden subtopics behandeld in blog posts, maar ze kunnen echt elke pagina van je website zijn. De sleutel is om ervoor te zorgen dat we de subtopic content terug verbinden in combinatie met een belangrijkste interne hyperlink. Dat er een logische semantische eenheid ontstaat. Dat doen we om te beginnen door vanuit het subtopic te linken naar de pillar content. Waar dit subtopic zich bevindt is daarbij minder relevant.

Consequent hyperlinken van subtopic content

Het laatste onderdeel van onderwerpclusters is het consequent hyperlinken van alle subtopic content naar de pijlerpagina, de pillar page. Dit zal zoekmachines helpen om de feitelijke relatie te begrijpen tussen de verschillende inhoudelijke elementen die beschikbaar zijn als onderdeel van jouw onderwerp cluster. Hoe meer inhoud je hebt over dat onderwerp, hoe meer geloofwaardigheid je zult ontwikkelen over dat onderwerp. En vergeet niet dat zoekmachines op zoek zijn naar geloofwaardige inhoud van hoge kwaliteit om aan hun zoekers te laten zien.

 

Bepaal jouw content strategie

Steeds meer bedrijven schrijven hun SEO content zelf. Maar ze vergeten het belang van een effectieve Content Strategie. Dit is de basis om succesvol te zijn met SEO en doe je dus bij voorkeur vooraf. 

WETEN WIE JOUW WEBSITE BEZOCHT?

partner-badge-leadinfo

Hosting partij van onze voorkeur:

Web Hosting

Laat deze kans niet onbenut

De Missing Link

Heb je een goedlopend bedrijf maar blijft groei al een tijdje uit. Dan is dit waarschijnlijk de Missing Link: Customer Centric Marketing. Omdat klanten prima weten waar jouw groeimogelijkheden liggen maar je hen niet eerder bij jouw Marketing Strategie hebt betrokken.